Nieuwsbrief

UV-campagne ‘Geef elkaar een schouderklopje’

Een 'schouderklopje' om je beter te beschermen tegen UV-straling. Dat is het beeld van de nieuwste campagne van de Stichting tegen Kanker en de Vlaamse overheid. De multimediacampagne wil de burger aanmoedigen om ‘elkaar een schouderklopje te geven’ voor het te laat is. Voor die schouder verbrand is dus.

De campagne 'Geef elkaar een schouderklopje' is gericht op recreanten, gezinnen en individuen die buitenactiviteiten (uitstappen, festivals, terrasjes, eigen tuin) doen in eigen land. Uit een survey van de Stichting tegen Kanker blijkt dat mensen zich minder goed beschermen tijdens openluchtactiviteiten in eigen land, in vergelijking met buitenlandse zonvakanties.

Bedoeling is enerzijds de burger zelf zijn gedrag te doen wijzigen (bescherm jezelf tegen UV en durf een ander hierover aan te spreken), en anderzijds de organisatoren van evenementen, festivals en buitenactiviteiten te doen aanzetten tot actie.

Het schouderklopje is een reminder om:

  1. de schaduw op te zoeken,
  2. beschermende kledij te dragen (shirt)
  3. zich in te smeren.

Schaduw, shirt en smeren is het ezelsbruggetje dat iedereen moet onthouden deze zomer.

De campagne loopt van begin mei tot eind augustus. Mensen worden aangespoord om zelf actie te ondernemen door voorbeelden van hoe zij zichzelf en hun omgeving beschermen tegen UV (‘wat is jouw schouderklopje’) te delen via de website en facebookpagina van de campagne. Daartoe worden digitaal materialen ter beschikking gesteld om de campagne te volgen en verder te delen: affiches, banners, videos, radiospots, ...

Aan de slag met deze campagne? Het materiaal kunt u terugvinden via preventiemethodieken.be. Voor meer info kunt u terecht op de campagnewebsite kanker.be/schouderklopje.

 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen